När föreställningen “Tristan och Isolde” på Suvekodu sommarkollots sommarteater blev så lyckad blev jag genast lockad att åka till Estivalen i Göteborg med dessa duktiga barn. På adventskonserten frågade jag teaterbarnen om de ville resa till Estivalen med den här föreställningen och svaret jag fick var ett rungande glatt ”Ja!”.
Det innebar extra repetitioner varannan söndag under vårterminen, att planera transporter och boende samt att skriva ansökningar om ekonomiskt stöd. Resan med 17 barn och tre assistenter var en stor utmaning, men inte skrämmande, eftersom jag hade tidigare erfarenhet av att ge föreställningar med barnen i Kulturskolans dramastudio i Göteborg och Malmö.
Kärlek för skådespeleri
Legenden om Tristan och Isolde är en sorglig och tragisk kärlekshistoria. Den talade till unga människor. De tränade flitigt, spelade spontant, med glädje och engagemang. Den största glädjen för regissören är att se hur barnen framför berättelsen så som du har föreställt dig den i ditt huvud och till och med ännu bättre. Att vara regissör, konstnärlig ledare, ljudtekniker, scenograf och projektledare i en person var en stor ansträngning, men jag måste erkänna att jag blev kär i den här historien, i musiken och i mina teaterbarn. Glädjen uppvägde alla svårigheter.
Duktiga föräldrar
Goda medarbetare ligger också bakom ett bra resultat. Kaire Russ, lärare i scenstrid, kom för att hjälpa oss från Estland och tog med sig ordentliga svärd från vikingabyn. Svåra stridsscener övades med Kaire. Det var ett mycket glädjande att få hjälp med kostymer av Aili Suiste Rundin och av Angelica Suiste med smink. Föräldrarna Airi Brandt, Merle Liidemaa och Egle Schmidt, som följde med på resan på eget initiativ, hjälpte till med att ordna mat och sy om kostymer i sista stund. Att skicka barnen in på scenen i rätt tid är en svår uppgift. Det är naturligt för barn att glömma att ta på sig halva kostymen eller att lägga skorna under stolen när de går upp på scenen. Det händer. Üllar Ollin från Göteborg var också till stor hjälp, och hjälpte oss att ordna en båt som rekvisita, utan vilken det hade varit mycket svårt att spela scenerna med att fara över havet.
60 minuters briljans på scenen innebar också mycket ansträngningar från föräldrarna, som tog med sina barn till repetitionerna och hjälpte dem att lära sig repliker hemma. Föräldrarna var överens om att deras barn förtjänade lite kul för det arbete de gjort. Så barnen kunde också tillbringa en dag på Liseberg när de besökte Göteborg. Detta naturligtvis på bekostnad av sina föräldrar.
Skådespeleri förbättrar språkkunskaper
Föreställningen “Tristan och Isolde” höjde synbart den estniska språknivån för alla teaterbarn. Dessutom ökade ett sådant samarbete och resan känslan av samhörighet bland ungdomarna och gjorde att de kunde lära känna varandra och bli goda vänner. Ibland förblir man vänner för livet!
Skådespelare:
Kung Rivalin – Markus Lemmik,
Drottning Blanchefleur – Anna Juks,
Tjänarinna – Greta Maria Linnasmägi,
Drottningens hund – Agnes Emilia Schmidt,
Tristan – Tom Tiiman,
Jätten Morholt – Eric Brandt,
Baroner – Oskar Magnell, Johan Stenqvist, Edward Sööt, Ausus Kallas;
Dvärgen – Erik Terask,
Isolde – Hilda Seim,
Ängel / Svala / Isolde Vithand – Marléne Kadak Kramer,
Isoldes tjänarinna – Ella Terask,
Kung Marc / Draken – Rasmus Lindvall,
Hertig Hoel – Alexander Sehr,
Väktare – Ludvig Lindvall.